Loopladder

1 artikel(en)

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

Foto-tabel  Lijst 

1 artikel(en)

Van hoog naar laag sorteren
per pagina

Foto-tabel  Lijst 

De loopladder is een uitstekende manier om behendigheid, coördinatie en de algehele snelheid te verbeteren. De oefeningen zijn een vast onderdeel in vele SAQ (Speed, Agility and Quickness) programma’s. Dit programma is gericht om het totaal vermogen van een sporter te verbeteren door het neuromusculaire systeem te veranderen. Tijdens het uitvoeren van de oefeningen werkt de sporter aan een sterker coördinatievermogen tussen het lichaam en de hersenen. De focus wordt gelegd op de beweging, functionaliteit. De techniek maakt een sporter sneller, sterker en explosiever. De oefeningen worden veelal uitgevoerd in teamsporten als: voetbal, rugby, hockey en handbal. Ook voor individuele sporten zoals: boksen, tennis en hardlopen is de loopladder een toegevoegde waarde.

Snelheid een belangrijk onderdeel

Snelheid wordt gedefinieerd als het vermogen om het lichaam, op een zo snel mogelijk manier, in één richting te bewegen. Behendigheid is het vermogen om te versnellen, vertragen, stabiliseren en om snel van richting te veranderen in de juiste houding. Snelheid is ook het reactievermogen om de verandering van de lichaamshouding met een maximale krachtprodcutie te bewerkstelligen. De oefeningen met de loopladder helpen hierbij en voldoen aan de behoeften van de cardiorespiratoir (combinatie van hart en ademhaling).

Trainen met de Loopladder

Om te starten met trainen dien je met enkele zaken rekening te houden. Er wordt geadviseerd om na een warming-up sessie te starten met trainen. Je spieren moeten namelijk fris zijn om de kwaliteit en beweging te waarborgen. Aan het einde van deze oefening heb je nog genoeg energie over voor andere oefeningen.